Beperkende overtuiging omdenken

Beperkende overtuiging omdenken

Beperkende overtuiging omdenken. Herken je dat je het anders wilt en soms dingen toch op dezelfde manier blijft doen of uit te stellen? Je slaagt er niet in om het structureel anders te gaan doen, dan speelt er waarschijnlijk een belemmerende overtuiging.

Beperkende of belemmerende overtuigingen zijn negatieve opvattingen die je bewust of onbewust over jezelf en de wereld om je heen er op na houdt.  De meest voorkomende zijn bijvoorbeeld:

  • ik kan het niet
  • ik ben niet goed genoeg
  • ik ben het niet waard of ik doe er niet toe
  • als ik heel duidelijk zeg wat ik wil, dan vinden ze me niet leuk meer
  • ik verdien het niet, ik ben het niet waard
  • niemand gaat me helpen
  • ik ben niet slim genoeg
  • ik ben te oud / Ik ben niet oud genoeg
  • ik heb er de energie niet voor, ik ben te moe
  • ik heb het te druk
  • ik durf het niet aan

Belemmerende overtuigingen zijn niet de waarheid, maar voelen vaak wel zo. Ze ontstaan vanuit conclusies die je uit ervaringen en gebeurtenissen trekt, waardoor je iets ‘’zeker’’ gaat weten. Hoe vaker een ervaring of gebeurtenis zich herhaalt, hoe zekerder je bent van de overtuiging. De herhaling van de ervaring kan trouwens ook in je fantasie voorkomen, waarbij je jezelf voorstelt dat in de toekomst dezelfde ervaring met dezelfde conclusie plaats zal vinden. We geloven dat het zo is. Vaak wordt een overtuiging verward met een feit. Een feit staat voor wat er werkelijk is gebeurd en een overtuiging is een idee over wat er kan gebeuren.

Stappenplan beperkende overtuiging omdenken 

  1. Probeer eerst maar eens te kijken naar je overtuiging; Je kijkt er naar en hij mag er zijn. Dit geeft waarschijnlijk al rust, ontspanning.
  2. Formuleer een affirmatie (een positief bevestigende zin). Deze is een alternatief voor de belemmerende overtuiging; maar vervangt de belemmerende overtuiging nog niet; zover ben je nog niet.
  3. Sta ’s ochtends even stil bij je affirmatie en ’s avonds kijk je wanneer deze affirmatie waar is geweest. Door waar te nemen hoe jouw oude lens werkt, en door je voor te stellen hoe een nieuwe, meer reële lens werkt, zal de verandering komen als de tijd er rijp voor is. 
  4. Blijf dicht bij jezelf en hou je eigen tempo aan. 

Om je belemmerende overtuigingen op het spoor te komen is tijd nodig: 95% van ons gedrag wordt aangestuurd door het on(der)bewuste. Je kunt het alleen gaan zien wanneer je regelmatig de gelegenheid neemt om met afstand naar jezelf te kijken.

Zoek je inspiratie voor omdenken? Hier kun je tegeltjes vinden.

Wil je je eigen belemmeringen onderzoeken en omdenken? Ik kan je helpen.

Afbeelding met quote:  Change the way you look at things and the things you look will change.” – Wayne Dyer

Top